Valet 2022 är avgjort
Utforska resultatet och se hur dina grannar röstat på valresultat.svt.se
Så svarade riksdagskandidaterna och partierna på frågorna i Valkompassen i:
Små skolor ska slås ihop till större för att erbjuda bättre undervisning
Mycket dåligt förslag
KDKristdemokraterna Mark
Vi måste se det som en helhet. Trygghet och kännedom om eleverna är en mycket viktigt faktor på en skola och där har de små skolorna en fördel. Vi ser inte ett absolut samband mellan stora skolor och bra undervisning.
MModeraterna Mark
Hela Mark ska leva.
SDSverigedemokraterna Mark
Hela kommunen ska leva. Vi tror att barn upp till och med mellanstadieåldern mår bättre av gå i mindre skolor nära sina hem.
Ganska dåligt förslag
CCenterpartiet Mark
Förskola och klasser upp till årskurs 6 bör vara så nära hemmet som möjligt och kunna vara i mindre format för att skapa största möjliga trygghet för barnen. Från och med högstadiet kräver undervisningen mer specialkunskap och -utrustning. Resursmässigt kan för små enheter vara tvungna att slås ihop.
MPMiljöpartiet Mark
Det går inte att forskningsmässigt hävda att det ger bättre undervisning. Däremot blir en skolenhet mindre sårbar om den inte är för liten, t.ex. för att lärare ska kunna få ut sina raster för att hinna vara rastvärdar och inte behöva arbeta dubbelt när kollegor är borta eller sjuka. Därför är det motiverat att ha tillräckligt stora enheter för att de ska kunna bli mer effektiva.
SSocialdemokraterna Mark
Mark har idag inga små skolor utifrån kommunens sammansättning av små och stora samhällen. Vi ser den kommunala servicen som finns i våra orter med skolor, som väl anpassade efter närhet och ortsstorlek. Vi vill att hela Mark ska leva! Bra undervisning beror på hur verksamheten organiserar sig och inte på skolans storlek.
Ganska bra förslag
VVänsterpartiet Mark
Personalen behöver förutsättningar att klara undervisningen och kunskapsmål. Det är en fråga om kvalité.
Mycket bra förslag
LLiberalerna Mark
Frågeställningen är extremt förenklad. Det finns inget värdena en stor skola i sig, däremot är det svårt att upprätthålla likvärdig kvalitet i skolorna om elevunderlaget är litet och skolorna utspridda. Lärare tvingas till exempel ha delade tjänster, möjlighet till bredare kompetens i lärarlag blir lättare en större skola. Kvalitet i skolan och undervisningen är viktigare än byn skolan finns i.