Valet 2022 är avgjort
Utforska resultatet och se hur dina grannar röstat på valresultat.svt.se
Så svarade riksdagskandidaterna och partierna på frågorna i Valkompassen i:
Resenärer i kollektivtrafiken ska betala högst tio kronor om dagen
Mycket dåligt förslag
CCenterpartiet Region Uppsala
Idag är målet att kollektivtrafiken ska betalas till 50% av skattebetalarna och av 50% av resenärerna. Det är många skattebetalare som saknar möjlighet att välja kollektivtrafiken och därför vill vi inte öka skattebetalarnas andel av kollektivtrafikens finansiering.
KDKristdemokraterna Region Uppsala
Hur lockande detta förlag än verkar så skulle det i realiteten innebära antingen en mycket kraftig skattehöjning eller ett kraftigt minskat utbud av kollektivtrafik och sjukvård i Uppsala län.
LLiberalerna Region Uppsala
Liberalerna anser att en maxtaxa om tio kronor per dag inte är realistisk eftersom forskning visar att varken låga, eller inga, avgifter i kollektivtrafiken leder till fler resor. Däremot är vi Liberaler för att införa en maxtaxa på reskassa som är jämförbar med kostnaden för ett månadskort för att göra kollektivtrafiken flexiblare och attraktivare.
MModeraterna Region Uppsala
Vi anser att dagens biljettpriser ligger på en rimlig nivå och att höjningar av priserna ska ske i den takt som behövs för att täcka ökade kostnader. Vår målsättning är att halva priset ska betalas av passagerarna och halva priset av skattebetalarna, eftersom vi vill uppmuntra folk att åka kollektivtrafik.
SDSverigedemokraterna Region Uppsala
Regionen har en välfungerande kollektivtrafik som bygger på 50% finansiering via skattsedeln. Vi vill inte ändra på detta om det inte sker via statsbidrag.
Ganska dåligt förslag
MPMiljöpartiet Region Uppsala
Det är viktigt att erbjuda en prisvärd taxa i kollektivtrafiken, taxorna i kollektivtrafiken har ökat betydligt mer än den generella prisökningen. Miljöpartiet anser att det ska införas en enzonstaxa för enkelbiljetter över hela länet, med rabatt för ungdom/student/pensionär. Samtidigt måste kollektivtrafiken då kompenseras för ev intäktsbortfall så att utbudet inte minskar.
SSocialdemokraterna Region Uppsala
Självklart ska taxorna i kollektivtrafiken hållas låga. Men ett tak på tio kronor skulle innebära att kostnaden för kollektivtrafiken ökar för regionen. Vi har begränsade resurser och vi har en sjukvård i kris. I det läget måste vi i så hög utsträckning som möjligt prioritera sjukvården.
Mycket bra förslag
VVänsterpartiet Region Uppsala
Klimatkrisen kräver av oss att vi blir fler som åker kollektivt istället för att ta bilen. Då måste priset komma ner. Det är dyrt att åka buss eller tåg (27 kronor enkel resa inom en zon med reskassa). I Wien kan man köpa ett årskort som kostar 10 kronor om dagen - det har gjort att fler åker kollektivt. Idag finns det fler årskort än bilar i Wien, och kollektivtrafikens intäkter har ökat.