Valet 2022 är avgjort
Utforska resultatet och se hur dina grannar röstat på valresultat.svt.se
Så svarade riksdagskandidaterna och partierna på frågorna i Valkompassen i:
Alla nyanställda inom hemtjänst och äldreomsorg ska klara språktest i svenska
Ganska dåligt förslag
CCenterpartiet Ulricehamn
Det finns många olika yrkesgrupper inom hemtjänst och äldreomsorg. De med nära kontakt med brukarna måste naturligtvis kunna språket så man kan kommunicera och läsa instruktioner. Redan idag krävs det en språkkunskap för att jobba inom hemtjänst och äldreomsorg.
MPMiljöpartiet Ulricehamn
Givetvis ska man ha anställda som kan kommunicera men att ha språktest är ju ett misslyckande om den som jobbar och har utbildning inte i samband med den får med sig tillräckliga språkkunskaper in i jobbet.
Ganska bra förslag
SSocialdemokraterna Ulricehamn
Det är en förutsättning i ett vård- och serviceyrke.
VVänsterpartiet Ulricehamn
Man måste kunna göra sig förstådd i kontakten med brukarna. Detta är en säkerhets och förtroendefråga
Mycket bra förslag
KDKristdemokraterna Ulricehamn
Kommunikationen är mycket viktig för att undvika missförstånd och för att brukarna skall känna sig trygga
LLiberalerna Ulricehamn
Det är viktigt att de som möter personalen skall kunna kommunicera obehindrat.
MModeraterna Ulricehamn
Vi ser det som en förutsättning att personal och brukare förstår varandra för att kunna ge rätt insatser.
NUNya Ulricehamn Ulricehamn
Att inte kunna förstå eller göra sig förstådd med de boende, med deras anhöriga kan leda till risker för vårdtagare och ökad belastning för kollegor. Dessutom blir det svårt för många äldre att förstå vad som sägs. Ett språktest är därför viktigt att genomföra för att minimera riskerna. Det skulle stärka både individen och yrkesgruppen. Nackdelen kan bli att personalbristen blir större.
SDSverigedemokraterna Ulricehamn
Detta är en självklarhet som även fackförbundet kommunal har flaggat för under flera år. Det hör inte till en undersköterskas uppgift att utbilda i svenska språket. Det som skulle bli en avlastning i semestertider, blir snarare en belastning för övrig personal. Detta är också en fråga om förtroende till personalen från "brukarens" sida såväl som en säkerhetsfråga.