Valet 2022 är avgjort
Utforska resultatet och se hur dina grannar röstat på valresultat.svt.se
Så svarade riksdagskandidaterna och partierna på frågorna i Valkompassen i:
1177 Vårdguiden ska drivas i regionens regi
Mycket dåligt förslag
KDKristdemokraterna Region Stockholm
Erfarenheter från andra regioner med 1177 vårdguiden i egen regi, visar på att de har längre svarstid och till en högre kostnad per samtal.
MModeraterna Region Stockholm
I Stockholm drivs 1177 idag av ett upphandlat fristående bolag. Det har inneburit att stockholmarna har en väntetid på enbart ca 3 minuter och att 94 procent av samtalen besvaras. De regioner som driver 1177 i egen regi har en väntetid på runt 20 minuter och endast 65 procent av samtalen besvaras. Att ta över 1177 i regionens egen regi skulle innebära att stockholmarna tvingas vänta längre.
Ganska dåligt förslag
LLiberalerna Region Stockholm
Man ska få snabbt svar och goda råd när man ringer 1177. Vi ska välja den bästa lösningen – egenregi eller upphandling. I Region Stockholm har vi kortare väntetider till 1177 än i regioner som driver telefonlinjen i egen regi. Vi vill utreda förutsättningarna för att göra en ny upphandling inför att nuvarande avtal upphör; om förutsättningarna inte är bra nog blir det egenregi.
Ganska bra förslag
CCenterpartiet Region Stockholm
Vi vill att 1177 under kontorstid ska skötas av de som idag driver våra vårdcentraler, alltså både regionala och privata aktörer. Vi vill att du ska få sjukvårdsrådgivning av personal som känner till dig och din medicinska historik för att få bättre kvalitet i de råd som ges.
MPMiljöpartiet Region Stockholm
För oss är inte driftsformen det viktiga. Det viktiga är att det fungerar bra. När vi nyligen stoppade KRY från att ta över 1177 gjorde vi det för att det är orimligt att en privat vårdgivare också driver rådgivningen. Det måste vara ordning och reda i vården.
SDSverigedemokraterna Region Stockholm
Vi anser att vårdcentralerna ska sköta 1177. Vi vill stärka vägledningen till rätt vård. Den vårdcentral där man är listad ska ha helhetsansvaret för vården och vid behov kunna vägleda vidare till specialistvård. Idag är 1177 en helt separat funktion vilket leder till en splittrad primärvård.
Mycket bra förslag
SSocialdemokraterna Region Stockholm
När du ringer 1177 ska du kunna vara säker på att få en korrekt och oberoende rådgivning. Därför måste 1177 tas tillbaka i regionens regi. Region Stockholm är den enda region som har privatiserat 1177 via telefon och stockholmarna är enligt mätningar mest missnöjda med tjänsten i hela landet. Här hänvisar 1177 40 % av alla som ringer direkt till akuten, dubbelt så ofta som i Region Östergötland.
VVänsterpartiet Region Stockholm
1177 är för många en första ingång till sjukvården. Där letar vi information, får råd och stöd och kan samtala med sjuksköterskor som kan hänvisa oss vidare. Tilliten till 1177 är A och O, därför ska det inte drivas av ett privat bolag som kan ha egna ekonomiska intressen i var patienter dirigeras. Den tidigare informationsläckan visar att regionen själv måste ha kontroll över patientdata.