OBS! Detta gäller ett val som är redan avgjort: Senaste valkompassen från SVT

Val 2022 Valkompass
riksdag

Sverige ska avveckla planerna på höghastighetståg

Om frågan
Regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar mellan åren 2022 och 2033. En stor andel av pengarna ska gå till höghastighetståg, som kan korta restiden mellan ett antal orter i Sverige.
Så svarar partierna

Mycket dåligt förslag

C
Centerpartiet

Vi vill rusta upp den befintliga järnvägen och bygga nya stambanor för en ökande mängd persontåg.

MP
Miljöpartiet

Vi behöver åka mer tåg och flyga mindre för att nå klimatmålen. Banor för höghastighetståg kortar restiderna mellan Stockholm-Göteborg-Malmö så att inrikesflyget på de sträckorna blir överflödigt. ​​Sverige behöver nya stambanor, fler spår ger plats för fler tåg. När vi bygger ny järnväg för tåg som ska rulla i över 100 år, tycker vi att det är rimligt att bygga för moderna och snabba tåg. ​

S
Socialdemokraterna

Arbetet med nya stambanor ska fullföljas samtidigt som befintliga stambanor och järnvägsstråk rustas för framtiden. Vi vill se fortsatta investeringar i infrastruktur i hela landet. Utbyggnaden behövs för att öka kapaciteten i vårt transportsystem, knyta landets regioner närmare varandra och bidra till stadsutveckling, bostadsbyggande, större arbetsmarknadsregioner och den gröna omställningen.

V
Vänsterpartiet

Vi måste bygga ny järnväg eftersom det idag är brist på kapacitet. När vi gör det bör vi använda den senaste tekniken. Höghastighetsbanorna kommer att bli århundrandets järnvägsinvestering i Sverige. De behövs för klimatet och skapar många viktiga jobb.

Ganska bra förslag

L
Liberalerna

Liberalerna är skeptiska till höghastighetsbanorna. Långsiktig finansiering saknas och alla kostnader är inte medräknade. Bristen på finansiering gör att medel för underhåll av befintlig järnväg och andra nödvändiga investeringar prioriteras bort under lång tid. Investeringarna bör istället fokuseras på att bygga bort kapacitetsbrister så att järnvägsnätet kan utnyttjas mycket mer än i dag.

SD
Sverigedemokraterna

En modern järnväg med högre hastighet är positivt. Kostnaden för höghastighetståg är dock alldeles för hög i relation till dess resultat och nytta. Sveriges järnvägar är underfinansierade och eftersatta, vilket leder till att resurser måste riktas dit de akuta behoven finns.

Mycket bra förslag

KD
Kristdemokraterna

Kristdemokraterna vill avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg eftersom det är ett förslag grundat på extremt stora osäkerheter kring kostnader, finansiering och sammanlagd miljönytta. Projektet riskerar att tränga ut resurser för både underhåll och upprustning av befintlig järnväg samt utbyggnad av nya sträckor.

M
Moderaterna

Höghastighetstågen har låg samhällsekonomisk nytta, kostar minst 400 miljarder kronor när de någon gång runt år 2050 är färdigbyggda, och är klimatneutrala tidigast år 2070. Moderaterna prioriterar att rusta och bygga till den infrastruktur vi redan har med fokus på gods- och pendlingsflöden genom hela landet.