Valet 2022 är avgjort
Utforska resultatet och se hur dina grannar röstat på valresultat.svt.se
Så svarade riksdagskandidaterna och partierna på frågorna i Valkompassen i:
All kollektivtrafik, även till sjöss, ska drivas med förnyelsebara drivmedel
Mycket bra förslag
CCenterpartiet Region Stockholm
Transporter är Stockholmsregionens största utsläppsbov men kollektivtrafiken på land går sedan 2018 på 100% förnybara drivmedel. Vi har idag Sveriges miljövänligaste flotta men vi har siktet inställt på 100% förnybara drivmedel till år 2030. Centerpartiet har drivit på för att öka elektrifieringstakten, vi ser potentialen i ny teknik och andra förnybara drivmedel.
KDKristdemokraterna Region Stockholm
Med tanke på att kollektivtrafiken berör så många resenärer varje dag, så är det viktigt att SL tar på sig ledartröjan för kilmatomställningen. Men det är viktigt att ta i beaktning att innovationen i vissa områden, tex. till sjöss, inte kommit lika långt som bussar och tåg. Båtflottan ska ställas om i största möjligaste mån.
LLiberalerna Region Stockholm
Vi vill arbeta för en modern kollektivtrafik, bland annat med förnyelsebara drivmedel. Till land och sjöss.
MPMiljöpartiet Region Stockholm
Tågen och bussarna har redan ställt om till 100 % förnybart och snart går en majoritet av bussarna på el. Nu är det sjötrafikens tur. Vi vill till exempel se till att djurgårdsfärjorna och sjötrafiken i Mälaren går på el. Och vi behöver ställa om hela sjötrafiken till förnybara drivmedel.
MModeraterna Region Stockholm
Moderaterna har sett till att all landbaserad kollektivtrafik i Stockholm drivs med förnyelsebara drivmedel. Detta som den första huvudstadsregionen i världen. Till 2030 vill vi att även kollektivtrafiken till sjöss ska ha fullt förnyelsebara drivmedel.
SSocialdemokraterna Region Stockholm
För att vi ska klara klimatomställningen måste hela kollektivtrafiken vara en del av lösningen. Idag är det enbart sjötrafiken som inte drivs av förnyelsebara drivmedel.
SDSverigedemokraterna Region Stockholm
Skärgårdstrafiken står för sex procent av kollektivtrafiken men ändå utgör den hälften av emissionerna som kollektivtrafiken släpper ut. Det är fullt möjligt att redan i dag använda sig av både el och vätgas, som båda är helt emissionsfria. På båtar bör målet enligt oss vara en helt emissionsfri flotta (fri från HVO-diesel) som standard till 2030.
VVänsterpartiet Region Stockholm
Vi måste göra detta för klimatets skull. Bussar drivs redan idag med förnyelsebara bränslen, men i sjötrafiken finns det en hel del att göra. Fler av regionens båtar behöver köras på förnyelsebara bränslen och nya båtar behöver köpas in. Men det är ganska dyrt och kan ta ett tag att genomföra.