Valet 2022 är avgjort
Utforska resultatet och se hur dina grannar röstat på valresultat.svt.se
Så svarade riksdagskandidaterna och partierna på frågorna i Valkompassen i:
Hur mycket skattemedel ska regionen satsa på kollektivtrafik?
3. Samma som i dag
CCenterpartiet Region Gotland
Genom att hitta sätt att utnyttja kollektivtrafiken smartare, till exempel med anropsstyrd trafik kan vi öka utbudet med samma kostnad som i dag.
MModeraterna Gotland
Vi är öppna för att dra om busslinjerna och satsa på färre stomlinjer, något som kan öka resandet utan att kosta mer.
4. Lite mer
KDKristdemokraterna Gotland
Mer pengar behöver satsas på kollektivtrafiken, men lösningarna behöver också bli mer kostnadseffektiva och flexibla så att det kollektiva resandet blir mer attraktivt.
LLiberalerna Gotland
Kollektivtrafiken på Gotland är gles och dyr. Det är en svår nöt att knäcka hur skolskjutsarna ska kunna samordnas med kollektivtrafiken och hur vi ska kunna förnya linjenätet. Tidtabellsstyrd kollektivtrafik på landsbygden leder ofta till att bussar går tomma på landsbygdslinjer. Den digitala tekniken bör användas för en mer flexibel och anropsstyrd trafik där individens resa sätts i fokus.
SSocialdemokraterna Gotland
Vi kommer att behöva satsa mer på kollektivtrafiken så att fler kan välja klimatsmarta resealternativ på ön. Idag är det billigt att åka kollektivt på Gotland. Det ska alltid vara det billigare alternativet. En tillgänglig, effektiv och attraktiv kollektivtrafik som fler väljer att åka med ger regionen bättre finansieringsförutsättningar och mer hållbar ekonomi för kollektivtrafiken.
SDSverigedemokraterna Gotland
Skall vi få en fungerande kollektivtrafik behövs det mer pengar än det vi satsar idag.
5. Mycket mer
FIFeministiskt initiativ Gotland
Det är en fråga om miljö och välfärd. Det måste få kosta. Det betalar sig i längden. Behovet av färre parkeringsplatser och mindre slitage på vägarna innebär besparingar.
MPMiljöpartiet Gotland
Partiet har inte lämnat någon motivering
VVänsterpartiet Gotland
Vi måste bygga ut kollektivtrafiken för att klara klimatomställningen och det kommer att kosta pengar. Jag anser att staten bör ta ett större ansvar för finansieringen av kollektivtrafik i glesare områden.